Πτώση κατέγραψαν οι παγκόσμιες εξαγωγές μαρμάρου το 2016

Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα του International Trade Centre (ITC) το 2016 έκλεισε πτωτικά και για τους τρεις κύριους κωδικούς δασμολογίου (251511, 680221, 680291) που χρησιμοποιούνται στις εξαγωγές ακατέργαστου και επεξεργασμένου μαρμάρου.

Κωδικός 251511

Στον κωδικό 251511 η αξία εξαγωγών το 2016 παρουσίασε πτώση περίπου 4,9% σε σχέση με το 2015. Κύρια αιτία της πτώσης είναι η Κίνα, η οποία αποτελεί και την μεγαλύτερη αγορά, που διατηρεί την μείωση των εισαγωγών στον συγκεκριμένο κωδικό για άλλη μια χρονιά.

Από τις πέντε μεγαλύτερες εξαγωγικές δυνάμεις πτώση παρουσίασαν η Ιταλία -12%, η Τουρκία -19% και η Ισπανία -16%. Αντίθετα αύξηση 26% σημείωσαν οι εξαγωγές της Ελλάδας και 11,5% του Ιράν.

Όπως δείχνει και το γράφημα πρώτη σε εξαγωγές παρέμεινε η Ιταλία ενώ η Ελλάδα ακολουθεί δεύτερη παίρνοντας την θέση από την Τουρκία η οποία βρίσκετε στην τρίτη θέση, η Ισπανία τέταρτη και το Ιράν πέμπτο.

Το Ιράν, μετά την άρση του εμπάργκο, εισέρχεται στην παγκόσμια αγορά μαρμάρου διεκδικώντας μερίδια από τις παραδοσιακές δυνάμεις. Κύριος προορισμός είναι η Κίνα, η οποία απορροφά πάνω από το 90% των εξαγωγών των Ιρανικών μαρμάρων.

Η Ελλάδα κατάφερε, από τέταρτη εξαγωγική δύναμη το 2014, να είναι το 2016 δεύτερη ξεπερνώντας χώρες που τα προηγούμενα χρόνια κυριαρχούσαν στην παγκόσμια αγορά. Το σημαντικότερο είναι ότι η Ελλάδα δείχνει να μην επηρεάζεται από την συνολική και συνεχή πτώση.

Κωδικός 680221

Στον κωδικό 680221 η αξία εξαγωγών το 2016 παρουσίασε πτώση περίπου 11,8% σε σχέση με το 2015. Η πτώση οφείλεται στην μείωση των εξαγωγών των τριών, εκ των πέντε, μεγάλων δυνάμεων στους σημαντικότερους προορισμούς των προηγούμενων ετών.

Η Τουρκία καταγράφει συνολική πτώση 11% η οποία οφείλεται κυρίως στην μείωση των εξαγωγών προς τις Η.Π.Α με -10% και το Ιράκ με -25%.

Η Ιταλία καταγράφει συνολική πτώση 7% η οποία οφείλεται στην μείωση των εξαγωγών προς την Ρωσία με -40%, την Σαουδική Αραβία με -44% και τις Η.Π.Α. με -5%.

Η Κίνα την τελευταία δεκαετία, στον συγκεκριμένο κωδικό, καταγράφει μεγάλες διακυμάνσεις με απότομες ανόδους και πτώσεις. Οι διακυμάνσεις οφείλονται στους ασταθείς προορισμούς των εξαγωγών της. Το 2016 καταγράφει, σε σχέση με το 2015, ραγδαία συνολική πτώση 39% η οποία οφείλεται στην μείωση των εξαγωγών προς την Μαλαισία με -59%, το Μακάο με -67% και την Ινδονησία με -83%.

Όπως δείχνει και το γράφημα πρώτη σε εξαγωγές παρέμεινε η Τουρκία, δεύτερη η Ιταλία, η Αίγυπτος πέρασε στην τρίτη θέση αφήνοντας την Κίνα τέταρτη την οποία ακολουθεί η Ελλάδα σταθερά στην πέμπτη θέση.

Η Ελλάδα από το 2007 έως το 2016 τριπλασίασε τις εξαγωγές της, αυξάνοντας τους προορισμούς και την διασπορά. Το 2016 είναι η χρονιά με τις περισσότερες εξαγωγές αυξημένες σε σχέση με το 2015 κατά περίπου 4%.

Κωδικός 680291

Στον κωδικό 680291 το 2016 έκλεισε με πτώση περίπου 18,3% σε σχέση με το 2015 που ήταν και η χρόνια με την μεγαλύτερη αξία εξαγωγών όλων των εποχών. Η πτώση οφείλεται στην μείωση των εξαγωγών της Κίνας κατά 37%, η οποία αποτελεί και την μεγαλύτερη δύναμη. Επίσης μείωση παρουσίασε η Τουρκία με -7% και το Μεξικό με -6%.

Από τις υπόλοιπες μεγάλες δυνάμεις η Ιταλία παρέμεινε σταθερή με +1% και η Ισπανία με +2%.

Όπως δείχνει και το γράφημα πρώτη με διαφορά στις εξαγωγές παρέμεινε, παρά την μεγάλη πτώση, η Κίνα, δεύτερη η Ιταλία, τρίτη η Τουρκία και η Ισπανία τέταρτη. Το Μεξικό βρίσκεται οριακά στην πέμπτη θέση, ακολουθούν η Βραζιλία και η Πορτογαλία.

Η κατάταξη των τεσσάρων πρώτων μεγάλων δυνάμεων παραμένει, παρά τις μειώσεις, σταθερή τα τελευταία δέκα χρόνια. Στην πέμπτη θέση εντύπωση προκαλεί η αύξηση των εξαγωγών της Βραζιλίας και η μείωση που παρουσιάζει η Πορτογαλία.

Η Ελλάδα το 2016 στον συγκεκριμένο κωδικό βρίσκεται στην 9η θέση των εξαγωγών. Από το 2013 παρουσιάζει σταθερή αξία εξαγωγών η οποία κυμαίνεται περίπου στα 25 – 26 εκατ. ευρώ ανά έτος.

Πηγή: ITC – Επεξεργασία: Stonenews.gr